ライフログ
カテゴリ
最新のコメント
このブログに関して
このブログの代表者は村田雄二郎です。
【A】 近代中国研究に関する情報は以下のサイトからも探せます (1) ASNET (2) 日本文化人類学会 (3) 東洋史研究リンク集 (4) アジア情報ゲートウェイ (5) 台湾研究掲示板 (6) NIHU現代中国地域研究 (7) 中國近代史學會的部落格 (8) 中国現代史研究会掲示板 【B】 ゼミ生 中村元哉HP 【C】 写真 ゼミの写真 【D】 中国の図書検索(海外) (1)中国国家図書館 (2)CALIS(中国高等教育文献保証系統) (3)国家図書館(台北) (4)孔夫子旧書網 (5)Worldcat 【E】 デジタル・アカデミック・リソース (1)GACoS(東大図書館) (2)国会図書館デジタルアーカイブポータル (3)CADAL(浙江大学) (4)NDAP Online catalog(台湾のデジタルアーカイブ横断検索) (5)デジタルリソースリンク (6)アジ経デジタルアーカイブ旧植民地関係資料 (7)アジア歴史資料センター 以前の記事
2025年 11月 2025年 10月 2025年 09月 2025年 08月 2025年 07月 2025年 06月 2025年 05月 2025年 04月 2025年 03月 2025年 02月 2025年 01月 2024年 12月 2024年 11月 2024年 10月 2024年 09月 2024年 08月 2024年 07月 2024年 06月 2024年 05月 2024年 04月 2024年 03月 2024年 02月 2023年 12月 2023年 11月 2023年 09月 2023年 08月 2023年 07月 2023年 06月 2023年 05月 2023年 04月 2023年 03月 2023年 02月 2023年 01月 2022年 12月 2022年 11月 2022年 10月 2022年 09月 2022年 08月 2022年 07月 2022年 06月 2022年 05月 2022年 03月 2022年 02月 2022年 01月 2021年 12月 2021年 11月 2021年 10月 2021年 09月 2021年 08月 2021年 07月 2021年 06月 2021年 05月 2021年 04月 2021年 03月 2021年 02月 2021年 01月 2020年 12月 2020年 11月 2020年 10月 2020年 09月 2020年 08月 2020年 07月 2020年 06月 2020年 05月 2020年 04月 2020年 03月 2020年 02月 2020年 01月 2019年 12月 2019年 11月 2019年 10月 2019年 09月 2019年 08月 2019年 07月 2019年 06月 2019年 05月 2019年 04月 2019年 03月 2019年 02月 2019年 01月 2018年 12月 2018年 11月 2018年 10月 2018年 09月 2018年 08月 2018年 07月 2018年 06月 2018年 05月 2018年 04月 2018年 03月 2018年 02月 2018年 01月 2017年 12月 2017年 11月 2017年 10月 2017年 09月 2017年 08月 2017年 07月 2017年 06月 2017年 05月 2017年 04月 2017年 03月 2017年 02月 2017年 01月 2016年 12月 2016年 11月 2016年 10月 2016年 09月 2016年 08月 2016年 07月 2016年 06月 2016年 05月 2016年 04月 2016年 03月 2016年 02月 2016年 01月 2015年 12月 2015年 11月 2015年 10月 2015年 09月 2015年 08月 2015年 07月 2015年 06月 2015年 05月 2015年 04月 2015年 03月 2015年 02月 2015年 01月 2014年 12月 2014年 11月 2014年 10月 2014年 09月 2014年 08月 2014年 07月 2014年 06月 2014年 05月 2014年 04月 2014年 03月 2014年 02月 2014年 01月 2013年 12月 2013年 11月 2013年 10月 2013年 09月 2013年 08月 2013年 07月 2013年 06月 2013年 05月 2013年 04月 2013年 03月 2013年 02月 2013年 01月 2012年 12月 2012年 11月 2012年 10月 2012年 09月 2012年 08月 2012年 07月 2012年 06月 2012年 05月 2012年 04月 2012年 03月 2012年 02月 2012年 01月 2011年 12月 2011年 11月 2011年 10月 2011年 09月 2011年 08月 2011年 07月 2011年 06月 2011年 05月 2011年 04月 2011年 03月 2011年 02月 2011年 01月 2010年 12月 2010年 11月 2010年 10月 2010年 09月 2010年 08月 2010年 07月 2010年 06月 2010年 05月 2010年 04月 2010年 03月 2010年 02月 2010年 01月 2009年 12月 2009年 11月 2009年 10月 2009年 09月 2009年 08月 2009年 07月 2009年 06月 2009年 05月 2009年 04月 2009年 03月 2009年 02月 2009年 01月 2008年 12月 2008年 11月 2008年 10月 2008年 09月 2008年 08月 2008年 07月 2008年 06月 2008年 05月 2008年 04月 2008年 03月 2008年 02月 2008年 01月 2007年 12月 2007年 11月 2007年 10月 2007年 09月 2007年 08月 2007年 07月 2007年 06月 2007年 05月 2007年 04月 2007年 03月 2007年 02月 2007年 01月 2006年 12月 2006年 11月 2006年 10月 2006年 09月 2006年 08月 2006年 07月 2006年 06月 2006年 05月 2006年 04月 2006年 03月 2006年 02月 2006年 01月 2005年 12月 2005年 11月 2005年 10月 2005年 09月 2005年 08月 2005年 07月 2005年 06月 2005年 05月 2005年 04月 2005年 03月 2005年 02月 2005年 01月 お気に入りブログ
検索
その他のジャンル
ファン
記事ランキング
ブログジャンル
画像一覧
|
2009年 12月 16日
2004-06年に駒場で学んだマルク・マッテン君の博士論文がドイツでモノグラフとしてめでたく出版され,きょう駒場に届きました。巻末ビブリオを見る限り,テーマである中国ナショナリズムに関する日本語文献が数多く挙げられており,駒場での精進の成果がうかがえます。これだけ日本の近代中国研究の研究が活用されている研究書は,中国・欧米をあわせても稀ではないかと感じます。駒場図書館に寄贈しますので,ドイツ語に自信のある方,なくても興味のある方は,一度手にとってみて下さい。
なお,マッテン君からはべつに「今年8月ドイツのエルランゲン大学からの知らせが来ました。現在、ここの中国研究所の準教授になりまして、中国現代史を担当します。」とのうれしい知らせが届きました。あわせて,かつての同学諸君にお伝えします。(村田雄二郎) Matten, Marc Andre: Die Grenzen des Chinesischen – Nationale Identitätsstiftung im China des 20. Jahrhunderts (2009). Harrassowitz-Verlag; ausgezeichnet mit dem Martin-Behaim-Preis der Gesellschaft für Überseegeschichte e.V. (以下,英語による要旨) In my PhD dissertation, titled “The Borders of Being Chinese – the Creation of a Chinese National Identity at the Beginning of the 20th Century”, I trace the process by which an imperial identity of the late Qing was transformed into a national identity, thereby creating a collective consciousness that was both traditional and modern. An important aspect of my research was to find out how ethnic and racial identities could be made compatible with a national identity that claimed and still claims validity for a multiethnic state like today’s China. To support my argument, I examined carefully the journals and revolutionary literature that were published by Chinese students in Japan after the Sino-Japanese war of 1894-95. In these writings, I find that although Han Chinese formulated ethnic and/or national identity in opposition against the Manchurian rulers, their definition of Chinese was based on traditional conceptions which were more imperial than national. Contrary to what Benedict Anderson and Ernest Hobsbawm have described in their studies on nationalism, the modern Chinese discourse on the nation is a continuation of, rather than a rupture from, tradition. This continuation of tradition is particularly clear in the creation of two national symbols: the Yellow Emperor (Huangdi) and the general Yue Fei of Song dynasty. In the latter case for example, the historic figure Yue Fei fought the invading Jurchen tribe at the end of Southern Song dynasty (early 12th century). His failure due to a conspiracy at the imperial court and his untimely death made him a hero, worshipped in various temples. A detailed study of the local chronicles of these temples shows how the temple and his grave were constantly renovated and reconstructed during the Ming and Qing dynasties. During the Qing dynasty that was founded by foreign invaders, the Manchus, Yue Fei was worshipped in his temples for his loyalty and steadfastness. While the veneration of Yue Fei became increasingly popular in the antimanchurian struggle of Han-Chinese nationalists in early 20th century, it posed an enormous problem to the leaders of post-1911 China, who wanted to build a multi-ethnic nation-state that transcended Yue Fei’s narrow ethnic nationalism. In my dissertation, I demonstrate that the veneration of Yue Fei was possible in Republican China because it was based on the narrative and rhetorical strategies that had been developed by the Manchu rulers Yongzheng and Qianlong. Rather than a military general defending the invading Jurchen tribe, Yue Fei was remembered as a national hero who integrated various ethnic/racial groups into one unified political community. Through this discursive move, the Chinese leaders made Yue Fei a symbol of modern Chinese nationalism.
by jindaizhongguo
| 2009-12-16 15:13
| 書籍、雑誌の情報
|
Trackback
|
Comments(0)
|
ファン申請 |
||